Polski licznik elektromobilności – bądź na bieżąco!

samochód elektryczny
Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

samochód elektryczny

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie 8908 pojazdów elektrycznych, które mogą korzystać z 646 stacji ładowania. Takie dane udostępnił polski licznik elektromobilności, który właśnie został uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Polski licznik elektromobilności dostępny jest na stronach internetowych PZPM oraz PSPA. Dzięki niemu, każdy może się dowiedzieć, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania. Wszystkie dane zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie złożonych analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji. Prace nad uruchomieniem licznika trwały trzy miesiące.

Licznik elektromobilności - wygląd strony, źródło: OPRA

Pojazdy o napędzie elektrycznym w Polsce

Do końca marca br. w Polsce zarejestrowanych zostało 4987 samochodów elektryczne. Jedną trzecią stanowią hybrydy typu plug-in - 1824 pojazdy, a pozostałe dwie trzecie pojazdy w pełni elektryczne BEV - 3163 sztuk. Park elektrycznych pojazdów dostawczych na koniec marca br. wyniósł 278 szt., e-busów 198, a elektrycznych skuterów i motocykli 3 445.

200 zeroemisyjnych Nissanów i Renault jest wykorzystywanych w ramach wrocławskiej Vozilli. Flotę 500 elektrycznych BMW i3 na ulice Warszawy systematycznie wprowadza innogy. Elektryczne Renault ZOE, Volkswageny e-UP i e-Golf czy smarty EQ są eksploatowane są w ramach systemów aut na minuty takich przedsiębiorstw, jak PGE, Tauron, Energa, Panek czy Traficar.

Infrastruktura ładowania w Polsce

Według udostępnionych danych w Polsce, na koniec marca 2019 r. działało 646 stacji z 1148 punktami ładowania. Najwięcej z nich znajduje się w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Gdańsku i Poznaniu.

33% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W tym zakresie Polska posiada jeden z największych udziałów punktów DC w Europie. Udział szybkich punktów ładowania w Europie wynosi 15%. W Holandii, która dysponuje najlepiej rozwiniętą infrastrukturą ładowania – 3%, w Niemczech – 16%, w Wielkiej Brytanii i Norwegii – 23%, a Czechach – 30%. Największym udziałem punktów DC dysponuje Szwecja – 50%.

Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia