Stacje ładowania w UE co 60 km, ale tylko na wybranych trasach

W ostatnich latach Unia Europejska intensywnie działa na rzecz promocji pojazdów napędzanych energią elektryczną jako środka redukcji emisji CO2 i walki ze zmianami klimatycznymi. W ramach tej strategii, Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowe przepisy, które mają przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z tymi przepisami, kraje członkowskie będą musiały zapewnić dostępność stacji ładowania co 60 km na wybranych trasach w ramach europejskiej sieci transportowej TEN-T. Celem tych działań jest stworzenie dogodnych warunków dla kierowców pojazdów elektrycznych i zachęcenie do masowego wykorzystania tej formy napędu.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Nowe przepisy jako element pakietu Fit for 55

Nowe przepisy dotyczące budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych są częścią pakietu legislacyjnego o nazwie Fit for 55. Pakiet ten jest odpowiedzią Unii Europejskiej na wyzwania związane z redukcją emisji CO2 o 55% do roku 2030 w porównaniu do poziomu z 1990 roku. W ramach tego pakietu, Rada Unii Europejskiej zatwierdziła regulację o nazwie Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), która nakłada na państwa członkowskie określone obowiązki dotyczące budowy infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów z napędem elektrycznym i wodorem.

Konkretny cel: stacje ładowania co 60 km

Jednym z kluczowych postanowień regulacji AFIR jest obowiązek zapewnienia dostępności stacji ładowania co 60 km na wybranych trasach w ramach europejskiej sieci transportowej TEN-T. TEN-T to transeuropejska sieć transportowa, która obejmuje najważniejsze połączenia drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie i rzeczne w Unii Europejskiej. W ramach tej sieci, stacje ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, wynoszącej przynajmniej 150 kW, będą musiały powstać co 60 km. Dla pojazdów ciężarowych, które wymagają większej mocy ładowania, minimalna moc stacji wyniesie 350 kW.

Budowa stacji ładowania ma być zrealizowana w okresie od 2025 do 2030 roku. W kolejnych latach, po roku 2030, planowane jest rozwinięcie sieci stacji tankowania wodorem. Stacje te będą nie tylko przy drogach, ale również w portach, na stacjach kolejowych i autobusowych, objętych siecią TEN-T. Ich rozmieszczenie będzie miało na celu zapewnienie użytkownikom pojazdów wodorowych dogodnego dostępu do tankowania co maksymalnie 200 km.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Rozwój infrastruktury dla różnych rodzajów transportu

Nowe przepisy dotyczące infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych i wodorowych nie ograniczają się jedynie do transportu drogowego. Regulacje obejmują również infrastrukturę dla statków i samolotów. To oznacza, że w przyszłości również statki i samoloty będą miały dostęp do stacji ładowania i tankowania, co przyczyni się do dalszej redukcji emisji CO2 w tych sektorach transportu.

Płatności za ładowanie - prostsze i wygodniejsze

Nowe przepisy wprowadzają również ułatwienia w zakresie płatności za ładowanie pojazdów elektrycznych. Usługa ładowania będzie opłacana kartą, bez konieczności subskrypcji i logowania się do różnych aplikacji dostarczanych przez operatorów poszczególnych stacji. To ma umożliwić kierowcom większą swobodę i wygodę podczas korzystania z sieci ładowania.

Perspektywy rozwoju infrastruktury ładowania

Nowe przepisy dotyczące budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania wodorem stanowią ważny krok w kierunku promocji elektromobilności w Unii Europejskiej. Dostępność stacji ładowania co 60 km na wybranych trasach TEN-T oraz rozwój infrastruktury dla innych rodzajów transportu, takich jak statki i samoloty, przyczynią się do wzrostu liczby pojazdów napędzanych energią elektryczną i wodorem.

Wprowadzenie prostych i dogodnych systemów płatności za ładowanie pojazdów elektrycznych również będzie miało pozytywny wpływ na rozwój elektromobilności. Kierowcy będą mieli większą pewność, że korzystanie z sieci ładowania będzie łatwe i wygodne.

Warto podkreślić, że unijne przepisy dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania wodorem są częścią szerszego planu redukcji emisji CO2 i walki ze zmianami klimatycznymi. W kolejnych latach możemy spodziewać się dalszego rozwoju infrastruktury ładowania, a także innych działań na rzecz promocji czystego transportu w Unii Europejskiej.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia