Zakaz samochodów spalinowych w 2035 r. – kolejny region podjął decyzję!

W Unii Europejskiej zakaz sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 r. jest już przesądzony. Na wprowadzenie takiego zakazu zdecydowała się również Kalifornia. Nowe zasady stanowią, że po 2035 r. 100 proc. wszystkich nowych samochodów sprzedawanych w tym stanie będą wolne od emisji CO2.

Zdjęcie autora: Jakub Król

Jakub Król

Redaktor GLOBENERGIA

Na początku czerwca Parlament Europejski poparł propozycję Komisji Europejskiej, dotyczącej redukcji emisji CO2 w sektorze transportu. KE w zeszłym roku zaproponowała 100 proc. redukcji emisji CO2 z nowych samochodów od 2035 r. Taka regulacja uniemożliwiłby sprzedaż pojazdów z silnikami spalinowymi po 2035 r. w Unii Europejskiej. Później wprowadzenie zakazu zostało zaakceptowane przez kraje Unii Europejskiej. W konsekwencji, po 2035 roku w europejskich salonach będą sprzedawane wyłącznie samochody zeroemisyjne akumulatorowe (BEV) i wodorowe (FCEV).

Kalifornia - zakaz nowych samochodów spalinowych po 2035 r.

Na wprowadzenie analogicznego zapisu zdecydowała się również Kalifornia. 25 czerwca 2022 r. w Kalifornii wprowadzono plany zakazu, który miałby obowiązywać od 2035 roku. Projekt zatwierdziła w głosowaniu kalifornijska Rada d.s. Zasobów Powietrza. Tamtejsze organy regulacyjne dążą do zdecydowanego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Kalifornia ma teraz przełomowy, wiodący na świecie plan osiągnięcia 100 proc. sprzedaży pojazdów o zerowej emisji do 2035 roku. To ambitne, to innowacyjne, to są działania, które musimy podjąć, jeśli poważnie myślimy o pozostawieniu naszej planety w lepszym stanie dla przyszłych pokoleń.

Gubernator Kalifornii Gavin Newsom

Gubernator Kalifornii Gavin Newsom, już wcześniej przekonywał, że kryzys klimatyczny jest do rozwiązania, jeśli nastąpi koncentracja na wielkich, odważnych działaniach niezbędnych do zatrzymania fali zanieczyszczeń węglem.

Nowe zasady w Kalifornii

Nowe zasady będą wymagać, aby 100 proc. wszystkich nowych samochodów sprzedawanych w tym stanie od 2035 r. było wolne od emisji dwutlenku węgla. Zgodnie z celami pośrednimi, od 2026 roku obowiązywać będzie pułap 35 proc. sprzedaży nowych samochodów osobowych, a od 2030 roku 68 proc.

Kalifornia - rynek samochodowy

Kalifornia jest największym rynkiem samochodowym w Ameryce. NYT podkreśla, że dla kilkunastu stanów Kalifornia jest wzorem przy ustalaniu własnych standardów emisji spalin.

Plany Kalifornii wywołują sprzeciwy. Prokuratorzy generalni 17 stanów rządzonych przez Republikanów złożyli pozew o cofnięcie zezwolenia Kaliforni na wprowadzenie nowych reguł.

Źródło: PAP

Zdjęcie autora: Jakub Król

Jakub Król

Redaktor GLOBENERGIA