Czy parkingi są gotowe na samochody elektryczne? Nadchodzą kontrole i zmiany  

Popularyzacja samochodów elektrycznych ma duży wpływ nie tylko na infrastrukturę drogową, ale także na same miejsca postojowe. Mowa tu zwłaszcza o parkingach wielopoziomowych, które są częstym widokiem w większych miastach. Jak się okazuje, samochody elektryczne odznaczają się większym ciężarem niż standardowe auta. Między innymi z tego powodu wraz z upowszechnieniem się elektryków parkingi będą musiały zostać dostosowane do nowych standardów bezpieczeństwa. 

Zdjęcie autora: Katarzyna Dubiel

Katarzyna Dubiel

Redaktorka portalu GLOBEnergia

Rynek motoryzacyjny wyraźnie zmienia się na przestrzeni ostatnich lat. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w 2022 roku na świecie sprzedano ponad 10 milionów samochodów elektrycznych. Ta liczba obejmuje zarówno pojazdy hybrydowe typu plug-in, jak i auta elektryczne zasilane za pomocą baterii. Poza upowszechnieniem się pojazdów elektrycznych zmienia się również ich rozmiar i masa, pojazdy rosną i są coraz cięższe. Przewiduje się, że te kwestie będą miały duży wpływ na wygląd parkingów, zwłaszcza tych wielopoziomowych. Może wydawać się to trywialny problem, jednak warto zaznaczyć, że znalezienie miejsca postojowego to nieodłączny element użytkowania każdego auta. Zwiększony ciężar samochodów elektrycznych, a także specyfika ich budowy sprawia, że konieczne jest opracowanie nowych zasad bezpieczeństwa dla budowy garaży, wiat czy parkingów. Na początku 2023 roku londyński Institution of Structural Engineers (ISE) opublikował zaktualizowane zasady projektowania obiektów tego typu. Dokument ten obejmuje wytyczne dla parkingów wielopoziomowych i podziemnych, a także garaży w domach jednorodzinnych oraz budynkach użyteczności publicznej.  

Kupujemy coraz większe i cięższe auta

W 2023 roku średnia masa samochodu osobowego wzrosła do ok. 2 ton w 2023 roku. Jednak istnieją pewne modele, które ważą niemal 3 tony. Dla przykładu, bateria w GMC Hummer, samochodzie elektrycznym w typie SUV-a, wynosi ponad tonę. Wcześniej standardowa waga samochodu wynosiła ok. 1,5 tony. Za wzrost masy pojazdów odpowiedzialne są głównie rosnące rozmiary aut oraz waga samych baterii, które coraz częściej są elementem wyposażenia samochodów. 

“Dodatkowe obciążenie i zmieniające się wymogi bezpieczeństwa przeciwpożarowego należy wziąć pod uwagę nie tylko podczas projektowania nowej konstrukcji, ale także przy dostosowywaniu istniejących obiektów” - można przeczytać w raporcie ISE. 

“Jeśli jeden z samochodów stojących na parkingu będzie zbyt ciężki, a konstrukcja będzie słaba, to może to grozić potencjalną katastrofą” - przestrzega Chris Whapples, członek ISE.

Jednocześnie Whapples zaapelował o przeprowadzenie ogólnej akcji sprawdzania konstrukcji parkingów. Jeśli nie będą one spełniały standardów bezpieczeństwa będą musiały zostać wzmocnione. Niemniej jednak nie zawsze będzie to możliwe. W takim wypadku ekspert radzi, by samochody przed wjazdem na parking były poddawane kontrolom. Przede wszystkim chodzi o monitoring masy tych pojazdów. Innym rozwiązaniem mogłoby być ulokowanie najcięższych aut na najniższych kondygnacjach parkingów. Jednak taki sposób mógłby okazać się trudny z logistycznego punktu widzenia. 

Mniejsze ryzyko pożarów samochodów elektrycznych

Kolejną kwestią, która budzi obawy wśród członków ISE jest bezpieczeństwo przeciwpożarowe publicznych parkingów. Chociaż pożary samochodów elektrycznych należą do rzadkości, to nie można zapominać o tym, jak trudne jest ich ugaszenie. 

“Ugaszenie pożaru pojazdu elektrycznego jest trudne i różni się od gaszenia spalinowego pojazdu. Szczególnie jeśli płonie akumulator, ponieważ kryje się w nim ogromna ilość energii” - powiedział Whapples.

Jako rozwiązanie dla tego problemu ekspert wskazał system natryskowy. Najprawdopodobniej nie będzie on w stanie całkowicie ugasić pożaru, ale może powstrzymać jego rozprzestrzenianie się na inne auta. To z kolei daje straży pożarnej więcej czasu na dotarcie na miejsce i ugaszenie płomieni. Jest to więc bardzo proste rozwiązanie, ale może skutecznie pomóc w zminimalizowaniu ryzyka wystąpienia dużych pożarów.

UE podejmuje działania

Dyskusja na temat tego, jak poradzić sobie z wyzwaniami związanymi z rosnącą masą samochodów i ryzykiem pożarowym trwa również w Brukseli. W lutym 2023 roku Komisja Europejska powołała specjalną grupę zadaniową, która ma opracować wytyczne dotyczące bezpiecznego rozmieszczenia punktów ładowania w krytych parkingach. W tych staraniach współuczestniczy także European Association for Electromobility (AVERE), najstarsza w Europie organizacja zajmująca się elektromobilnością.  Według oficjalnego oświadczenia zespół ma opracować “wymogi ułatwiające rządzącym wprowadzenie zasad dotyczących parkowania samochodów elektrycznych w krytych parkingach z zachowaniem bezpieczeństwa przeciwpożarowego”

Tak więc konieczność zrewidowania zasad bezpieczeństwa dla parkingów krytych jest kwestią ważną. Sukces transformacji energetycznej zależy od wielu pomniejszych kwestii, które muszą zostać rozpatrzone. Nie inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów elektrycznych, których rosnąca liczba wymusza szeroko zakrojone zmiany nie tylko na drogach, ale także w infrastrukturze miejskiej. 

Źródło: cnbc.com, nypost.com

Zdjęcie autora: Katarzyna Dubiel

Katarzyna Dubiel

Redaktorka portalu GLOBEnergia