Gigantyczny samochodowiec BYD ruszył w pierwszy rejs. Tesla powinna się obawiać?

Chiński koncern BYD, światowy lider w produkcji samochodów elektrycznych, zwodował największy na świecie statek do przewozu aut. Gigantyczny BYD Shenzhen może jednorazowo przetransportować nawet 9200 samochodów, a jego premierowy rejs prowadzi do Brazylii.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

  • Chiński gigant elektromobilności BYD zwodował największy na świecie samochodowiec BYD Shenzhen, który może jednorazowo przewieźć aż 9200 pojazdów elektrycznych, a jego pierwszy rejs wiedzie do Brazylii z ponad 7000 samochodów na pokładzie.
  • Ten strategiczny krok wpisuje się w globalną ekspansję BYD, który wyprzedził już Teslę pod względem przychodów (107 mld dolarów w 2024 roku wobec 97,7 mld dolarów Tesli) i własną flotą transportową chce zaoszczędzić rocznie nawet 1,4 mld dolarów.
  • BYD Shenzhen wyposażony jest w ekologiczne rozwiązania, takie jak dwupaliwowy napęd (LPG i paliwo morskie) oraz akumulatory trakcyjne, a firma planuje dalszą rozbudowę floty, co może znacząco wzmocnić jej przewagę konkurencyjną na globalnym rynku.

Statek-symbol ekspansji chińskiej elektromobilności

27 kwietnia 2025 roku z portu Taicang w prowincji Jiangsu wypłynął największy samochodowiec świata – BYD Shenzhen, należący do potentata elektromobilności BYD. Na pokładzie znajduje się ponad 7 tys. nowych samochodów elektrycznych, które zmierzają na brazylijskie wybrzeże. Choć obecny ładunek jest imponujący, statek ten ma możliwość transportu aż 9,2 tys. pojazdów.

BYD Shenzhen jest prawdziwym morskim kolosem – mierzy 220 metrów długości i 38 metrów szerokości, a jego powierzchnia użytkowa odpowiada 20 boiskom piłkarskim. Dysponuje aż 16 pokładami, a dzięki konstrukcji typu roll-on/roll-off samochody mogą być błyskawicznie wprowadzane na pokład za pomocą ramp, co znacznie przyspiesza załadunek i rozładunek.

Ekologiczne aspekty tego giganta także budzą podziw. Jednostka napędzana jest dwupaliwowymi silnikami LPG oraz tradycyjnym paliwem morskim, a dodatkowo wyposażona w akumulatory trakcyjne, które zasilają ją podczas cumowania, ograniczając emisję w portach i obszarach chronionych przyrodniczo.

BYD bije Teslę i rzuca wyzwanie globalnej konkurencji

Sukces BYD Shenzhen nie jest przypadkiem. Chińska marka w 2024 roku osiągnęła historyczny przychód na poziomie 107 mld dolarów, pokonując tym samym Teslę, która osiągnęła 97,7 mld dolarów. Kluczem do tak spektakularnych wyników jest nie tylko wzrost sprzedaży, ale również perfekcyjna organizacja całego łańcucha dostaw. BYD kontroluje produkcję akumulatorów, wydobywa własne surowce, a fabryki są w 97% zautomatyzowane, co znacząco redukuje koszty produkcji.

Decyzja o własnej flocie statków transportowych jest odpowiedzią na rosnące koszty wynajmu jednostek od firm zewnętrznych. Chiński koncern szacuje, że dzięki temu zaoszczędzi nawet 1,4 mld dolarów rocznie na transporcie pojazdów. Tylko w pierwszym kwartale 2025 roku eksport aut elektrycznych BYD wzrósł o 124%, osiągając ponad 133 tys. sztuk.

Strategiczny ruch w globalnej grze o dominację

Własna flota samochodowców BYD to strategiczna decyzja mająca wesprzeć dynamiczną ekspansję firmy na światowych rynkach. Chiński gigant planuje budowę kolejnych statków, które mają w ciągu kilku lat pozwolić na przewóz ponad miliona aut rocznie. Obecnie firma dysponuje już czterema jednostkami, a piąty statek – BYD Changsha, siostrzany wobec Shenzhen – wkrótce zasili jej flotę.

Tak duża skala operacji morskich to wyraźny sygnał dla branży motoryzacyjnej na całym świecie, zwłaszcza dla producentów zachodnich. BYD konsekwentnie realizuje strategię pełnej integracji pionowej, unikając współpracy z zewnętrznymi przewoźnikami, co umożliwia obniżanie kosztów i zwiększanie konkurencyjności cenowej swoich elektrycznych modeli.

Źródła: money.pl, fastcompany.com, english.news.cn

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia