Polska gotowa na elektromobilność? Jesteśmy na początku długiej drogi

Raport Mobility Guide 2023 to analiza gotowości 46 krajów do przejścia na samochody elektryczne. Bezsprzecznie pod tym względem najlepiej przygotowana jest Norwegia, która uzyskała 81 punktów. Polska ze swoimi 39 punktami prawie zakwalifikowała się do grupy krajów rozwijających się pod względem elektromobilności. Przed nami jednak wciąż daleka droga.

- Według Mobility Guide 2023 rynek e-mobility najlepiej rozwija się w Norwegii, Austrii i Holandii
- W Polsce nadal istnieje wiele barier, które hamują rozwój elektromobilności
- Jednak jak wynika z raportu, z roku na rok na polskich drogach przybywa samochodów elektrycznych, a koszty ich eksploatacji maleją
Firma Ayvens opublikowała najnowszy raport Mobility Guide 2023. Celem tej kompleksowej analizy była ocena gotowości 46 krajów do przyjęcia pojazdów elektrycznych. Pod uwagę wzięto: poziom sprzedaży aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania, dostępność i różnorodność oferty samochodów. Badanie uwzględnia także zachęty i dotacje rządowe oraz porównuje różnice w całkowitym koszcie posiadania pojazdów elektrycznych i samochodów z silnikiem spalinowym. Dodatkowo w raporcie przyznano wyższy wynik tym rynkom, które mają wyższy udział energii odnawialnej w miksie energetycznym i zarazem niższą emisję dwutlenku węgla. Każde z badanych państw mogło otrzymać maksymalnie 100 punktów. Tym sposobem autorzy badania podzielili kraje na elektrycznie “zaawansowane”, “rozwijające się” i “wschodzące”. Są to trzy poziomy dojrzałości w kontekście gotowości na przesiadkę do aut elektrycznych.
Polska o krok od sukcesu
W czołówce państw zaawansowanych pod względem elektryfikacji znajduje się Norwegia, Austria i Holandia. Do tej kategorii zakwalifikowano także inne kraje, takie jak Belgia, Dania Finlandia, Francja, Niemcy, Luksemburg, Szwecja i Wielka Brytania. Jako rynki rozwijające się wyróżniono m.in. Grecję, Węgry, Japonię oraz Tajlandię. Niewiele brakowało, aby Polska także weszła do tej grupy. W ogólnym zestawieniu uzyskaliśmy 39 punktów, a więc zabrakło nam jedynie 1 punktu, aby uzyskać miano rynku rozwijającego się.
Ocena Polski w rankingu poprawiła się w kategorii badającej wielkość i udział sprzedaży elektryków oraz w konkurencyjności kosztowej (TCO) pojazdów elektrycznych, zyskując odpowiednio 2 i 11 punktów. Polsce, aby zostać uznaną za kraj rozwijający się, zabrakło tylko 1 punktu. Jesteśmy zatem na dobrej drodze, ale wciąż na jej początku. Poprawa i rozbudowa infrastruktury ładowania oraz zachęty finansowe, takie jak ulgi podatkowe czy preferencyjne regulacje, powinny być kontynuowane i dalej rozwijane
podsumował Maciej Arwaj, dyrektor handlowy w Ayvens.
Jak wygląda polski rynek elektromobilności?
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ayvens, samochody całkowicie elektryczne (BEV) wciąż stanowią niewielki procent ogółu pojazdów osobowych użytkowanych w naszym kraju. Znacznie bardziej rozpowszechnione są pojazdy hybrydowe (HEV), ponieważ ich ogólny udział na rynku wynosi 22%. Oczywiście dalej najpopularniejszym rodzajem samochodu osobowego jest auto spalinowe. Jednakże na przestrzeni zaledwie roku sprzedaż aut spalinowych w naszym kraju spadła o 19%, podczas gdy sprzedaż aut całkowicie elektrycznych poszybowała o 72% w górę!

Źródło: Mobility Guide 2023
Jak już wcześniej wspomniał Maciej Arwaj z Ayvens, w najnowszym zestawieniu Polska zyskała kilka punktów w kategorii w konkurencyjności kosztowej (TCO) pojazdów elektrycznych. Jak wynika z analizy zamieszczonej w Mobility Guide 2023, samochody całkowicie elektryczne w naszym kraju są nieco tańsze w utrzymaniu w porównaniu z samochodami spalinowymi. Podczas gdy przejechanie 1 km tradycyjnym autem będzie nas kosztowało 0,45 zł, to pokonanie 1 km autem elektrycznym to wydatek rzędu 0,41 zł. Różnice może i są niewielkie, ale w porównaniu z rokiem poprzednim elektryki zyskują.

Źródło: Mobility Guide 2023
Co ciekawe, koszty eksploatacyjne samochodu elektrycznego w innych krajach, które wzięto pod uwagę w badaniu, są niższe lub równe kosztom użytkowania auta spalinowego. Najbardziej znaczącą różnicę w tej kwestii zaobserwowano w Portugalii, gdzie za przejechanie 1 km elektrykiem zapłacimy 0,36 euro, a autem spalinowym - 0,53 euro.
Przyszłość polskiego rynku e-mobility
Jak już niejednokrotnie wspominaliśmy w naszych artykułach, Polska stawia swoje pierwsze kroki na rynku elektromobilności. Przed nami jeszcze długa droga, zanim osiągniemy takie wyniki jak Norwegia, w której aż 83% samochodów osobowych jest napędzanych energią elektryczną. Niemniej jednak rosnąca popularność elektryków w naszym kraju, a także przyrost stacji ładowania napawają optymizmem. Można się spodziewać, że ta tendencja się utrzyma. Zdaje się, że nikt nie ma już wątpliwości, że przyszłość motoryzacji upłynie pod znakiem elektromobilności.
Chociaż nadal istnieją pewne bariery, coraz więcej firm decyduje się nie czekać i już teraz z powodzeniem inwestuje w elektromobilność, przecierając tym samym drogę dla innych firm. Teraz pytanie nie dotyczy już "czy" nastąpi elektryfikacja, lecz "jak szybko", zwłaszcza że branża stoi przed wieloma wyzwaniami, takimi jak szybka ewolucja technologiczna i rosnące koszty energii
konkluduje Maciej Arwaj.
Źródło: leaseplan.com, Mobility Guide 2023