Rekordowe 17 mln samochodów elektrycznych sprzedanych w 2024 roku – Chiny zdecydowanie na prowadzeniu

Rok 2024 był kolejnym rekordowym rokiem dla elektromobilności. Jak wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Agencji Energii, na całym świecie sprzedano 17 milionów samochodów elektrycznych, a zdecydowaną większość z nich – aż 60% – kupiono w Chinach. To pokazuje, że Państwo Środka nie tylko dominuje w produkcji, ale również wyznacza globalne tempo adopcji EV.

- W 2024 roku globalna sprzedaż EV osiągnęła 17 mln sztuk, co stanowiło 23% wszystkich nowych aut – 60% z nich sprzedano w Chinach.
- Chiny dominują dzięki subsydiom, taniej produkcji i rozwiniętej infrastrukturze – tam już 45% nowych samochodów to pojazdy elektryczne.
- Europa i USA również notują wzrosty, a IEA prognozuje, że w 2025 roku co czwarty nowy samochód na świecie będzie elektryczny.
Rekordowy wynik pomimo niepewności
Z raportu "Global EV Outlook 2025" wynika, że pomimo globalnych wyzwań ekonomicznych i napięć handlowych, sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła o 35% w porównaniu z rokiem 2023. – W 2024 roku na całym świecie sprzedano 17 milionów samochodów elektrycznych, co stanowiło 23% wszystkich nowych samochodów – czytamy w opracowaniu.
To oznacza, że niemal co czwarty nowy samochód sprzedany na świecie był elektryczny. Według IEA, największe znaczenie miały trzy rynki: Chiny, Europa i USA. To one łącznie odpowiadały za ponad 95% globalnej sprzedaży EV.
Chiny nie tylko liderem, ale i motorem wzrostu
Chiny utrzymują pozycję niekwestionowanego lidera rynku. – W 2024 roku w Chinach sprzedano 10,5 miliona samochodów elektrycznych, co stanowiło ponad 60% wszystkich EV sprzedanych na świecie – wskazuje IEA. Co więcej, aż 45% wszystkich nowych samochodów sprzedanych w Chinach było elektrycznych.
Tak dynamiczny wzrost to efekt m.in. polityki subsydiowania, rozwoju krajowych producentów oraz rozbudowanej infrastruktury ładowania. Rządowy program wymiany starszych pojazdów na nowe również miał istotny wpływ na sprzedaż.
Wzrost dla elektromobilności trwa również w Polsce. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule:
Analitycy wskazują, że chińscy konsumenci coraz chętniej sięgają po EV, zwłaszcza w segmencie budżetowym. Dzięki konkurencji między lokalnymi producentami ceny pozostają stosunkowo niskie, co dodatkowo napędza rynek.
Europa i USA ze stabilnym wzrostem
W Unii Europejskiej sprzedaż osiągnęła około 3,5 miliona pojazdów elektrycznych, co stanowiło 18% nowych rejestracji. Wzrost był możliwy dzięki nowym regulacjom emisji CO2 oraz rozbudowie sieci ładowania.
W Stanach Zjednoczonych zarejestrowano 1,4 miliona nowych EV, co odpowiadało 10% udziałowi w rynku. Choć to wciąż mniejszy udział niż w Europie czy Chinach, USA odnotowały wzrost o 20% w stosunku do roku poprzedniego. – Sprzedaż EV w USA wspierana była przez ulgi podatkowe w ramach Inflation Reduction Act, ale tempo wzrostu osłabiła niepewność regulacyjna – zaznacza IEA.
Globalny trend już nie do zatrzymania?
Dane z 2024 roku pokazują, że elektromobilność staje się normą w coraz większej liczbie krajów. Choć dynamika wzrostu różni się regionalnie, globalny trend jest wyraźny: samochody elektryczne zdobywają coraz większą część rynku.
IEA prognozuje, że w 2025 roku sprzedaż EV może sięgnąć nawet 20 milionów sztuk, a ich udział w rynku przekroczy 25%. – Oczekuje się, że ponad jeden na cztery samochody sprzedane w 2025 roku będzie elektryczny – czytamy w raporcie.
Rekordowe wyniki z 2024 roku pokazują, że przejście na elektromobilność nie jest już kwestią przyszłości, lecz rzeczywistością – z Chinami w roli lidera tej globalnej zmiany.
Źródło: IEA