Europejczycy kupili mniej samochodów – jak w maju sprzedawały się elektryki?

W Unii Europejskiej zarejestrowano w maju bieżącego mniej samochodów niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Dotyczy to również samochodów elektrycznych.

W minionym miesiącu (w maju) w Unii Europejskiej zarejestrowano łącznie 911 697 nowych samochodów. Jest to wynik o prawie 28 tysięcy sztuk niższy niż w maju zeszłego roku, kiedy w UE zarejestrowano 939 521 samochodów, jest też słabszy niż w marcu, ale lepszy niż w lutym i styczniu. Za jaką część nowych rejestracji odpowiadały samochody elektryczne? Ich popularność spada, czy wzrasta? Sprawdzamy!
Elektryki w UE bez zmian
Jak pisaliśmy kilka tygodni temu, podsumowując sprzedaż samochodów w kwietniu, mniej więcej co ósme nowe auto rejestrowane po raz pierwszy w UE to samochód całkowicie elektryczny (BEV – ang. battery electric vehicle). W maju udział elektryków w nowych autach to 12,5%, co jest wartością podobną do tych, które pojawiały się w poprzednich miesiącach. W związku z tym, że całkowita sprzedaż była w maju 2024 mniejsza niż w maju 2023, ilość sprzedanych BEV również spadła w wartościach całkowitych – z 129 868 do 114 308 nowych rejestracji (czyli o 12%).
Największą popularnością cieszą się auta spalinowe zasilane benzyną – stanowiły w maju 35,5% nowych rejestracji. Najmniejszą – hybrydy typu plug-in, które odpowiadały za 6,5%.

Sprzedaż nowych aut w ujęciu całej Unii spadła o 3%, co wynika z mniejszych i większych spadków w większości krajów członkowskich. Spadki rok do roku zaliczyły między innymi duże rynki motoryzacyjne, czyli Włochy (-6,6%), Niemcy (-4,3%) i Francja (-2,9%). Nowe rejestracje samochodów zmalały stosunkowo najbardziej na Cyprze, gdzie rynek skurczył się o prawie jedną czwartą (-24% r/r). Cypr jest jednak drugim najmniejszym w UE rynkiem motoryzacyjnym (po Malcie). Na wyspie pojawiło się w maju zeszłego roku 1712 nowych samochodów, a w zeszłym miesiącu 1301 – z czego 41 stanowiły auta elektryczne.
Największy wzrost zaliczył inny niewielki rynek, czyli Chorwacja (+18,95% r/r). Sprzedało się tam 8 523 nowych aut. Wzrosty też w innych krajach – Hiszpanii (+3,4%), Danii (+4%) i Polsce (+13,2%).
Pomimo spadków w maju, w ujęciu pierwszych pięciu miesięcy w roku, ilość aut rejestrowanych w UE wzrosła w porównaniu do 2023 roku o 4,6%, osiągając 4,6 miliona sztuk.
W Polsce elektryki na marginesie
W Polsce w maju zarejestrowano 43 654 nowe samochody, czyli 5078 więcej niż w maju 2023. Wśród nich było 1291 samochodów całkowicie elektrycznych – ich liczba spadła rok do roku o 5,2%, pomimo wzrostu ogólnej liczby nowych samochodów. BEV stanowiły 3% wszystkich nowych aut w naszym kraju.

W przeciwieństwie do UE w Polsce najbardziej popularne nie są samochody benzynowe, ale hybrydy – stanowiły w maju prawie połowę wszystkich nowych aut (47,9%). Hybrydy (HEV– ang. hybrid electric vehicle) były też jedynym rodzajem technologii, której popularność wzrosła – samochody napędzane w inny sposób straciły rok do roku, a HEV zyskały 49,2% (w maju 2024 zarejestrowano 20 932 HEV, rok wcześniej tylko 14 029), napędzając cały rynek motoryzacyjny w Polsce. Warto jednak pamiętać, że chociaż samochody hybrydowe mają również napęd elektryczny, pełni on jednak tylko funkcję wspomagającą. Hybryda bez benzyny daleko nie zajedzie, dlatego nie można traktować aut hybrydowych jako bezemisyjnych, chociaż emitują one mniej gazów cieplarnianych, niż klasyczne samochody.
Źródło danych: ACEA