Niemcy odrzucają przepis proponowany przez UE! Czy jest szansa dla silników spalinowych?

Chociaż Niemcy uchodzą za przodownika ochrony klimatu, nie zaakceptują unijnego planu, który dotyczy zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej, zakaz ten miałby obowiązywać od 2035 r. Czy Niemcy zmienią swoje stanowisko?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Transport odpowiada za ⅓ całej energii zużytej w UE!

Wysiłki służące dekarbonizacji gospodarki skierowane są głównie w stronę elektroenergetyki, Komisji Europejskiej nie umknął jednak fakt, że w Unii Europejskiej sektor transportu jest odpowiedzialny za znaczną część emisji gazów cieplarnianych wspólnoty. We wspólnocie europejskiej transport odpowiada za ⅓ zużytej energii, a emisje w transporcie rosną nieprzerwanie od 1990 r. W tym samym czasie większość pozostałych sektorów gospodarki, takich jak energetyka i przemysł zmniejszyła swoje emisje.

Europosłowie przegłosowali zakaz samochodów spalinowych

Rozwiązaniem problemu wysokich emisji z transportu miały być nowe przepisy Unii Europejskiej. 8 czerwca w Brukseli Parlament Europejski zagłosował za poparciem zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej w UE od 2035 r. Parlament Europejski poparł propozycję KE, dotyczącą redukcji emisji CO2 w sektorze transportu. KE w zeszłym roku zaproponowała 100 proc. redukcji emisji CO2 z nowych samochodów od 2035 r. Tego typu zapis uniemożliwiłby w Unii Europejskiej sprzedaż pojazdów innych niż bezemisyjne.

Marki samochodowe są gotowe na nowe przepisy

Celem nowej legislacji wprowadzonej przez Parlament Europejski jest przyspieszenie przejścia Europy na pojazdy elektryczne i zachęcenie producentów samochodów do znacznych inwestycji w elektryfikację. Część producentów samochodów poparło unijny plan zaprzestania sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 r. Do grupy tych producentów należą m.in Ford i Volvo. Warto zaznaczyć, że koncern Volvo chce całkowicie przejść na napędy elektryczne do 2030 r.

Niemcy odrzucają unijny plan

21 czerwca niemiecki minister finansów Christian Lindner powiedział, że niemiecki rząd nie zgodzi się na plany Unii Europejskiej dotyczące skutecznego zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. Zdaniem Lindnera, nadal będą istnieć nisze dla silników spalinowych. Niemiecki Minister stwierdził, że zakaz jest błędny i zaznaczył, rząd federalny nie zgodzi się na to europejskie prawodawstwo.

Stanowisko może się zmienić

Koalicja rządząca w Niemczech składa się z trzech partii. Christian Lindner jest członkiem Wolnej Partii Demokratycznej (FDP). Oprócz niej, władzę sprawują również Socjaldemokraci i Zieloni. FDP jest partią charakteryzującą się liberalnym podejściem do gospodarki. Duży wkład w stanowisko rządu federalnego do proponowanego przez KE zakazu będzie miała także partia zielonych i socjaldemokratów. Te partie mogą okazać się zdeterminowane do zaakceptowania zakazu. 

Źródło: Reuters, GLOBENERGIA.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia