W Polsce jest więcej aut w pełni elektrycznych niż hybryd plug-in!

Według danych z końca listopada 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Ile samochodów z napędem elektrycznym pojawiło się w Polsce w 2022 r.? Ile z nich to samochody w pełni elektryczne?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przedstawia kolejne dane dotyczące pojazdów o napędzie elektrycznym w Polsce. Według licznika elektromobilności prowadzonego przez PZPM i PSPA, przez pierwsze jedenaście miesięcy 2022 r., liczba samochodów z napędem elektrycznym zwiększyła się o 23 869 sztuk. Oznacza to wzrost o 39 proc. względem analogicznego okresu w 2021 r.

Licznik elektromobilności - listopad 2022 r.Źródło: PSPA, PZPM
Licznik elektromobilności - listopad 2022 r.
Źródło: PSPA, PZPM

Większość elektryków to samochody osobowe

Pod koniec listopada 2022 r. po polskich drogach jeździło 59 187 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowiły 50,3 proc. z nich, co przekłada się na 29 780 sztuk tej floty pojazdów. Zgodnie z licznikiem elektromobilności, pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Na polskich drogach jeździ ich 29 407 sztuk.

Listopad 2022 r. był pierwszym miesiącem od ponad 1,5 roku, w którym łączna liczba osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce przewyższyła liczbę hybryd typu plug-in (PHEV).

Zakładamy, że pod warunkiem kontynuacji subsydiów z programu „Mój Elektryk” ten trend utrzyma się również w 2023 r., zwłaszcza, że w segmencie BEV zapowiedziano zdecydowanie więcej premier modelowych niż w segmencie PHEV.

Mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA

Elektryczne samochody dostawcze i ciężarowe

Według danych PZPM i PSPA, park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2948 sztuk. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada składała się z 16 160 pojazdów. Rośnie także liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 461 881 sztuk. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 803 sztuk. 

Co z infrastrukturą ładowania?

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2527 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, co przekładało się na 4913 punktów ładowania. Szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC) stanowiły 29 proc. z nich. Pozostałe 71 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Zgodnie z licznikiem elektromobilności, w listopadzie uruchomiono 33 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (92 punkty).

Problemy z dostępnością pojazdów

Jak zaznacza Jakub Faryś - Prezes PZPM, listopad był kolejnym miesiącem wzrostu rejestracji zeroemisyjnych pojazdów w parku samochodowym w Polsce.

Z całą pewnością można stwierdzić, że ten wynik byłby znacznie lepszy, gdyby nie utrzymujące się problemy z dostępnością pojazdów. Jak wiadomo jest to konsekwencja kryzysu półprzewodnikowego, z którym wciąż mamy do czynienia oraz trwającej wojny w Ukrainie.

Mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM

Prezes PZPM zaznacza, że choć rośnie liczba oferowanych modeli pojazdów zeroemisyjnych, wyniki wskazują, że zainteresowanie klientów jest znacznie większe niż możliwości branży. Jakub Faryś zauważa także, że listopad był kolejnym miesiącem, w którym wystąpiły wyraźne wzrosty rejestracji w parku samochodów dostawczych. Wskazał, że oznacza to, że zwłaszcza w miastach stopniowo zmniejsza się ilość pojazdów emitujących szkodliwe substancje.

Źródło: PSPA, PZPM

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia