Warszawa testuje autobus wodorowy. Mamy szansę na rodzimą produkcję

Od 3 do 15 listopada po warszawskich ulicach jeździł autobus wodorowy NesoBus. Testy były realizowane na dwóch popularnych stołecznych trasach. Nazwa autobusu „NesoBus” pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituje Spalin, Oczyszcza (powietrze)”. Warszawa chciałaby zakupić takie autobusy, ale potrzebne są środki z Krajowego Planu Odbudowy.

NesoBus ma długość 12 metrów i pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Wyprodukowany w Świdniku pojazd jest zeroemisyjny, ponieważ jedynym efektem jego spalania jest para wodna.
Chcielibyśmy kupić takie pojazdy, ponieważ w rozwoju miejskiego transportu publicznego priorytetem jest dla nas zdrowie mieszkańców i ochrona środowiska. Walczymy ze skutkami ocieplenia klimatu, ale również dbamy o wygodę mieszkańców.
Mówił podczas pierwszego dnia testów. prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski
Prezydent Warszawy dodał, że bez środków unijnych takie inwestycje, jak autobusy wodorowe, nie będą jednak możliwe.
Miliardy na zielony transport w KPO
Dodał, że w Krajowym Planie Odbudowy czekają miliardy złotych na zielony transport. Bez pieniędzy z Unii Europejskiej Warszawa nie będzie miała środków na transformację komunikacji miejskiej w bardziej ekologiczną. Prezydent apelował do rządu o jak najpilniejsze uruchomienie środków z KPO.
Maciej Stec, Członek Rady Nadzorczej ZE PAK i Wiceprezes Grupy Polsat Plus, czyli spółek, które są producentami autobusu poinformował, że autobus ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni. Samo tankowanie wodoru trwa tylko 15 minut.
NesoBus kursował na linii 106 (do 8 listopada), a potem 178 (9-15 listopada; z wyjątkiem 11 listopada). „Sto szóstka” jeździła z Powiśla przez Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście, a potem ulicami Królewską i Grzybowską na Wolę. Autobusy 178 kursują Traktem Królewskim i dojeżdżają do osiedli mieszkaniowych w Ursusie.
Warszawski tabor niskoemisyjny
Dziś w warszawskiej aglomeracji jest ponad 300 linii autobusowych (dziennych, nocnych, podmiejskich i lokalnych). Obecnie warszawiacy i goście mogą korzystać ze 162 elektrobusów i 70 autobusów hybrydowych.
Zielona Warszawa
W ostatnim latach na dachach autobusowych i tramwajowych wiat przystankowych pojawiły się panele fotowoltaiczne. Gromadzona przez nie energia jest wykorzystywana do oświetlania gablot z rozkładami jazdy po zmroku.
Kolejne warszawskie parkingi „Parkuj i jedź” stwarzają miejsca dla właścicieli samochodów elektrycznych. Na 17 parkingach P+R obecnie znajduje się 36 punktów ładowania (powstaną one na wszystkich kolejnych parkingach).
Źródło: UM Warszawa
Zdjęcie główne: UM Warszawa