Na Węgrzech powstanie zielona fabryka baterii do pojazdów elektrycznych (EV)

Chiński producent baterii Contemporary Amperex Technology (CATL) wybrał Węgry jako miejsce dla nowej fabryki rozwiązań bateryjnych dla przemysłu motoryzacyjnego. W planie jest realizacja inwestycji o wartości 7,34 mld euro, która zapewni baterie o łącznej mocy 100 GWh.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Fabryka CATL powstanie w Debreczynie na wschodzie Węgier. Debreczyn jest położony w samym sercu Europy, w sąsiedztwie niektórych zakładów samochodowych, takich jak Mercedes-Benz, BMW, Stellantis i Volkswagen. Budowa pierwszych zakładów produkcyjnych rozpocznie się jeszcze w 2022 roku, o ile zarządcy firmy uzyskają zgodę wszystkich akcjonariuszy.

Zielona fabryka baterii

Projekt obejmie obszar 221 hektarów w Południowym Parku Przemysłowym Debreczyna.Będzie to projekt z obszaru greenfield. W ramach swojego zobowiązania do zmniejszenia śladu węglowego w produkcji baterii, CATL będzie korzystać z energii elektrycznej pochodzącej z OZE. Rozważa rozwój projektów z obszaru energetyki słonecznej z lokalnymi partnerami w kraju. CATL bada również możliwość połączenia sił z lokalnymi partnerami w celu utworzenia zakładów produkujących materiały niezbędne do baterii w Europie.

Nie ma wątpliwości, że zakład w Debreczynie pozwoli jeszcze bardziej wzmocnić naszą przewagę konkurencyjną, lepiej odpowiedzieć na potrzeby naszych europejskich klientów i przyspieszyć przejście na elektromobilność w Europie.

Dr Robin Zeng, założyciel i prezes CATL

CATL jest już obecny w Europie za sprawą produkcji baterii w Niemczech. Tam rywalizuje m.in. z gigafabryką Tesli.

Inne możliwe lokalizacje fabryki

Péter Szijjártó, węgierski minister spraw zagranicznych i handlu, powiedział, że Węgry chcą przyciągnąć najnowocześniejsze inwestycje w zakresie elektromobilności. Polska, Słowacja i Czechy także były rozważane wśród lokalizacji dla nowej fabryki. Najprawdopodobniej przeważyło doświadczenie Węgier w zakresie produkcji podobnych elementów – na terenie tego kraju działa już kilka podobnych fabryk (np. SK Innovation, Samsung, NIO) co powoduje, że Węgrze stają się potęgą bateryjną w Europie. Warto podkreślić, że Polska też jest w czołówce tej stawki za sprawą LG.

Do planów CATL ustosunkowali się producenci samochodów. Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, podkreślił, że nowa fabryka w Europie zapewni najwyższej klasy ogniwa akumulatorowe neutralne pod względem emisji CO2 dla kolejnej generacji samochodów w Europie.

Źródło: CATL

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia