Dyrektywy RED i EED, czyli wodór, oszczędzanie energii i rezygnacja z biomasy – zmiany w UE

W dniu 13 lipca 2022 r. Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE) Parlamentu Europejskiego przyjęła raporty dotyczące dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED) i dyrektywy o efektywności energetycznej (EED). Oba sprawozdania zostały przyjęte przeważającą większością głosów, ale w dalszym ciągu możliwe są zmiany w tych aktach. Będzie to możliwe podczas następnej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w dniach 12-15 września. Co się zmieni?

Dyrektywa RED
Unia Europejska chce zdynamizować dążenia wspólnoty w zakresie implementacji rozwiązań energetyki odnawialnej. Ma to się stać za pośrednictwem zwiększenia celu UE dotyczącego udziału OZE w końcowym zużyciu energii brutto z 40% do 45% w roku 2030, wypełniając tym samym zalecenia REPowerEU.
Do 2030 r. odnawialne źródła energii w budynkach mają stanowić 49% całkowitego zapotrzebowania na energię. Unia skłania się więc ku intensywnej promocji wprowadzania odnawialnej energii elektrycznej i wykorzystania ciepła odpadowego. Jednym z priorytetów jest także zastosowanie odnawialnych systemów ogrzewania i chłodzenia w celu zwiększenia efektywności energetycznej. Prognozowany jest rozwój OZE w ciepłownictwie i chłodzeniu sprowadzający się do wzrostu udziału energii odnawialnej z 1,1% do 2,3%. Uwzględniając ciepło odpadowe, udział wzrośnie do 2,8%.
Do narzędzi wpływających na rozwój odnawialnych źródeł energii ma zaliczać się:
- implementacja wysokoefektywnych systemów energetycznych w budynkach;
- systematyczna wymiana źródeł energii bazujących na paliwach kopalnych;
- wycofywanie z rynku systemów grzewczych niezdolnych do współpracy z OZE;
- wprowadzanie mechanizmów wsparcia i finansowania ekologicznych urządzeń dla producentów i kupujących;
- promowanie systemów hybrydowych opartych o odnawialne źródła energii.
Wodór paliwem przyszłości
Wiele zmian czeka sektor energetyki wodorowej. Po pierwsze zredefiniowano pojęcie “odnawialnego wodoru”. Od teraz obejmuje ona również wodór pochodzący z biogazu lub z biochemicznej konwersji biomasy.
Po drugie wypracowano system promowania zielonego wodoru. Unia Europejska ma w planie znormalizować rynek wodorowy. Aby to zrealizować, państwa członkowskie mają za zadanie zapewnić jednolity system gwarancji pochodzenia. Umożliwi to wdrażanie technologii wodorowych na terenie całej wspólnoty.
- Zobacz również: Depozyt prosumencki i fotowoltaika – analizujemy net-billing po okresie przejściowym
Co więcej, Komisja Europejska pracuje nad opracowaniem mechanizmów importu wodoru spoza Europy w celu zasilenia europejskiego rynku. Ponadto mają się zmienić przepisy wspierające niskoemisyjny wodór, jednak szczegóły zostaną zawarte w pakiecie dotyczącym regulowania rynku wodoru i gazu bezemisyjnego.
Zrównoważony rozwój vs biomasa
Wykorzystanie biomasy w energetyce ma zostać zredukowane. Zmniejszona ma być również skala wsparcia dla systemów o nią opartych. Odnosząc się do zrównoważonego rozwoju, Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii przyjęła podejście rozróżniające biomasę na pierwotną i wtórną. Dzięki temu rozróżnieniu wsparcie na produkcję bioenergii i uwzględnienie jej w celach w zakresie energii ze źródeł odnawialnych będzie otrzymywać tylko biomasa wtórna.
Dyrektywa EED
Unia zwiększa swoje aspiracje w zakresie efektywności energetycznej. Końcowe zużycie energii w UE nie powinno być wyższe niż 740 Mtoe w 2030 r. Maksymalne zużycie energii pierwotnej wyniosłoby wówczas 960 Mtoe. Przepisy obligowałyby państwa członkowskie do wywiązywania się z krajowych wkładów w zakresie efektywności energetycznej w odniesieniu do zużycia energii końcowej i pierwotnej.
Wymiana źródeł ogrzewania
Zwiększony zostanie obowiązek corocznego zmniejszania końcowego zużycia energii przez wszystkie organy publiczne. Wzrośnie on z 1,7 % do 2 %. Wymiana nieefektywnych urządzeń grzewczych jest kluczowym działaniem, do którego państwa członkowskie powinny zachęcać. Wspomagana ma być przez nowe przepisy dotyczące lokalnego planowania ogrzewania. Nakładać będą one obowiązek nabywania wyłącznie produktów i usług o wysokiej efektywności energetycznej. Co więcej, zastosowane zostaną działania które sprawią, że wybór takich produktów i usług będzie uzasadniony ekonomicznie.
Oszczędzanie energii
W planach Unii Europejskiej znalazł się też obowiązek oszczędzania energii. Rok 2024 przyniesie zwiększenie obowiązku z 1,5% do 2%. Do połowy 2028 r. 1/4 rocznego zobowiązania może pochodzić z oszczędności osiągniętych dzięki optymalizacji systemów spalania opartych na paliwach kopalnych. Oszczędności wynikające ze stosowania "technologii bezpośredniego spalania paliw kopalnych" w budynkach mieszkalnych będą wyłączone już od 2024 r.
Źródło: SPIUG