Będą dofinansowania rowerów elektrycznych?

Bezemisyjny transport to z całą pewnością jeden z najważniejszych elementów transformacji gospodarki, obok energetyki, budownictwa, przemysłu, czy rolnictwa. Czy program dofinansowań rowerów elektrycznych, którego konsultacje ruszyły 4 lipca, może przyczynić się do tego celu?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Od 4 do 16 lipca potrwają konsultacje publiczne projektu programu priorytetowego Mój rower elektryczny, zaproponowanego przez NFOŚiGW. Jakie są proponowane zasady programu?

Transport ekologiczny

Jak czytamy na rządowej stronie powstającego programu, ma on na celu redukcję emisji zanieczyszczeń poprzez finansowanie inwestycji zmniejszających zużycie paliw kopalnych w transporcie. Ma skupiać się na promowaniu dobrych praktyk w transporcie oraz zdrowego trybu życia. W efekcie programu rocznie mamy uniknąć emisji 83 139 ton dwutlenku węgla (tyle, ile powoduje spalenie około 33 tysięcy ton węgla), 393 kg pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) oraz 283 ton tlenków azotu. 

W projekcie znajdziemy proponowaną wysokość i zakres dofinansowania. Jeśli program ruszy, będzie można uzyskać do 50% kosztów kwalifikowanych na zakup roweru elektrycznego (lecz nie więcej niż 5000 zł) lub transportowego roweru elektrycznego (cargo) oraz wózka rowerowego (lecz nie więcej niż 9000 zł). 

W projekcie znajdują się również wymagania, co do roweru, będącego przedmiotem dofinansowania. Pojazd musi być nowy, oznakowany odpowiednią naklejką, potwierdzającą dwuletni okres trwałości, czy zostać zarejestrowany na policji i oznaczony specjalnym numerem. 

Dofinansowanie ma mieć formę bezzwrotnej dotacji wypłacanej po zakończeniu inwestycji (czyli po zakupie roweru). Program planowany jest na lata 2025-2029, lub do wyczerpania środków. A te są spore – kwota alokacji dla dotacji określona w projekcie programu to nawet 300 milionów zł. Będą one pochodzić z Funduszu Modernizacyjnego. Mają umożliwić zakup co najmniej 46 667 pojazdów.

Rower elektryczny i cargo

Projekt programu określa też parametry techniczne rowerów, które będą mogły zostać objęte dofinansowaniem. 

Rower elektryczny nie może być szerszy niż 90 cm. Pomocniczy napęd elektryczny powinien być zasilany prądem o napięciu do 48 V o mocy ciągłej wynoszącej maksymalnie 250 W, który wyłącza się, jeśli prędkość wzrośnie powyżej 25 km/h.

Rower cargo może mieć takie same parametry, jak zwykły rower elektryczny, jest zbudowany lub przystosowany do przewozu towarów lub osób. Wózek rowerowy również nie może być szerszy niż 0,9 m, ani przekraczać wymienionego wyżej napięcia i mocy. Może przewozić osoby lub rzeczy.

Rower dla listonosza

Program Mój rower elektryczny ma zostać skierowany zarówno do osób fizycznych jak też do samorządów i przedsiębiorców. Projekt programu określa zakres działalności gospodarczej, którą muszą prowadzić przedsiębiorstwa, jeśli chcą uzyskać dofinansowanie: 

transport drogowy towarów, działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora publicznego), pozostała działalność pocztowa i kurierska, wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

O dofinansowanie będą więc mogły ubiegać się prywatne osoby, gminy, wypożyczalnie rowerów, czy firmy transportowe. Możliwe, że już niedługo pocztówkę z wakacji dostarczy nam listonosz poruszający się na dofinansowanym przez NFOŚiGW rowerze elektrycznym.

Źródło: NFOŚiGW

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia