Zapisy na pojazd elektryczny Tesla Model 3 odbywały się już w ubiegłym roku. Z ostatnich informacji wynika, że pierwsze modele trafią do właścicieli już w lipcu tego roku.

Według zapewnień, ma to być model dostępny dla każdego, a więc nie z najwyższej półki cenowej.

Właśnie teraz, przed premierą  trwają dyskusje dotyczące tego, jak Tesla zamierza osiągnąć taki przystępny poziom cenowy dla Modelu 3 i jaki jest wymagany koszt akumulatorów do tego modelu.

Wielu komentatorów ryzykuje stwierdzenia, że Model 3 przyniesie same straty dla producenta. Czy jest szansa, że będzie zupełnie odwrotnie?

Tesla Model 3

Tesla Model 3 (Fot. Tesla)

Na początku tego roku producent informował o nowych marżach jakimi objęte będą pojazdy – będą one na poziomie 27%. Problem z opłacalnością produkcji Modelu 3 będzie jednak nieco bardziej złożony – tak oceniają analitycy. Nie jest to jedynie problem czysto motoryzacyjny. Podczas analizy opłacalności dla tego pojazdu dochodzi kwestia kosztów magazynów energii w które musi być wyposażony każdy model. Mało tego…. Elon Musk zapowiadał, że Model 3 będzie wyposażony w słoneczne dachówki, których technologia jest dopiero rozwijana i dopracowywana.

Teoretycznie, jak wynika z doświadczeń uczestników branży, całkowity koszt produkcji pojazdu powinien wynosić około 40% ceny sprzedaży samochodu. Elektryczne samochody są nieco inne, ponieważ baterie zazwyczaj stanowią 50% całkowitych kosztów produkcji pojazdu.

Na podstawie dyskusji odbywających się na różnych forach, powszechnie przypuszczano, że Model 3 będzie oferowany z dwoma różnymi rozmiarami akumulatorów – pakiet akumulatorów o mocy 55 kWh i 70 kWh w cenie odpowiednio 35 000 USD i 42 000 USD.

Analitycy po wzięciu pod uwagę wielu czynników twierdzą, że można obniżyć cenę pojazdu tak, by był on produkowany w korzyścią dla producenta. Założeniem jest, że produkcja akumulatorów będzie się odbywać w Gigafactory, która osiągnie już pełną zdolność produkcyjną.

Gigafactory Tesla

Gigafactory Tesla (Fot. Tesla)

Planowana roczna zdolność produkcyjna fabryki baterii Tesli to 35 GWh – stąd nazwa Gigafactory. Będzie ona produkować akumulatory znacznie mniejszym kosztem niż inni wytwórcy, między innymi dzięki innowacyjnej produkcji, zmniejszeniu ilości odpadów oraz ulokowaniu całej linii produkcyjnej pod jednym dachem. Oczekuje się, że koszt wytwarzania wynikający ze skali produkcji obniży się o ok. 30%, a wielkość produkcji będzie porównywalna z globalną produkcją akumulatorów w 2013 r.

W drugim kwartale tego roku ma zostać uruchomiona w fabryce produkcja akumulatorów do Modelu 3. Wtedy, koszty akumulatorów mogą wynieść 130 USD/kWh albo nawet mniej.

Tesla Model 3 będzie naprawdę wyjątkowy!

Jedną z ciekawszych cech aut Tesli ma być przystosowanie wszystkich Modeli 3 do realizacji funkcji autonomicznej jazdy, które małymi krokami wdrażane są już od dłuższego czasu w Modelach S i X. W przypadku Modeli 3 dostęp do funkcjonalności Autopilota będzie dodatkowo płatny, ale funkcje związane z poprawą bezpieczeństwa (np. automatyczne awaryjne hamowanie) działać mają nawet w podstawowej wersji.

Źródło: Teslarati.com

Redakcja GLOBEnergia